top of page
Hvorfor "Hacksaw Ridge" har betydning for adventister

​

Opprinnelig artikkel ble publisert i ”Adventist Review” 16. september 2016

Av John Bradshaw, taler og direktør for “It Is Written”

 

Snart er den her.

 

Og det kommer til å bli stort.

 

For mer enn 70 år siden hendte det at en uventet helt reddet livet til flere titalls amerikanske soldater midt i fiendens kuleregn i et av de blodigste slagene under andre verdenskrig. Nå er hans historie er i ferd med å rulle ut på filmlerreter over hele verden, og de internasjonale mediene hyller filmen som en potensiell Oscar-vinner.

 

"Hacksaw Ridge" er historien om korporal Desmond Doss, en Syvendedags Adventist og sanitetssoldat som egenhendig reddet 75 soldater under slaget om Okinawa. Som følge av hans tapperhet, ble han tildelt Congressional Medal of Honor, USAs høyeste militære utmerkelse.

 

Mens Doss sin historie har blitt fortalt mange ganger før, er "Hacksaw Ridge" den første spillefilmen til å fortelle om hans bemerkelsesverdige handlinger. Filmen er regissert av Hollywood-tungvekter Mel Gibson, som har falt i unåde i Hollywood og media ved flere anledninger, nå kan han endelig ha forbedret seg, ifølge kritikerne. David Rooney i Hollywood Reporter har kalt filmen et "sterkt comeback", mens Londons Telegraph ga filmen en topp fire-stjerners anmeldelse. Hacksaw Ridge fikk en 10-minutters stående applaus etter premieren på filmfestivalen i Venezia.

 

Hva det betyr er ganske enkelt dette: det ser ut som "Hacksaw Ridge" kommer til å bli en storfilm.

 

Og det betyr noe for kristne, fordi det er sannsynlig at millioner av mennesker kommer til å se "Hacksaw Ridge," den sterke historien om en krigshelt. En kristen krigshelt. En Syvendedags Adventist - krigshelt. Og enda viktigere, folk kommer til å snakke om Desmond Doss sin tro, hans overbevisning, og den bemerkelsesverdige Gud som gav Doss kraft til å opptre med slik anstendighet, hengivenhet og tapperhet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

President Harry Truman utmerker Desmond Doss med "Medal of Honor", 12. oktober 1945.

(Desmond Doss Council)

​

​

En enestående mulighet

"Hacksaw Ridge" ble ikke laget av Syvendedags Adventister. Heller ikke er den laget for Syvendedags Adventister. Men "Hacksaw Ridge" gir adventister en enestående mulighet til å snakke om Jesus.

 

I motsetning til behandlingen kristendommen så ofte får i hendene på filmmakere fra Hollywood, nedtoner "Hacksaw Ridge" verken Desmond Doss sin kristen-tro eller minimerer eller latterliggjør hans tro. I stedet, skildrer filmen Doss sin tro på en veldig taktfull, respektfull, og nøyaktig måte. Doss blir verken presentert som en fanatiker eller som en hjemmehørende i de ekstreme ytterkantene. Korporal Doss – visekorporal 1. klasse på tidspunktet for slaget ved Okinawa - presenteres som en balansert, sabbatsholder, vegetarianer, og bibeltroende kristen som ble tilskyndet ved sin tro på Gud, til å overholde sin bibelske overbevisning i møte med overveldende motstand. Mel Gibsons "Hacksaw Ridge" er en inspirerende historie om en kristen persons urokkelig tro på Gud.

 

"Hacksaw Ridge" har potensiale til å trekke Syvendedags Adventistkirken i forgrunnen av den globale bevisstheten. Når den pensjonerte nevrokirurgen Ben Carson stilte til valg som presidentkandidat for det republikanske partiet i USA, profilerte innflytelsesrike nyhetsformidlere Syvendedags adventisme og Syvendedags Adventistkirkens tro. Men Desmond Doss sin historie overskrider politiske linjer, og religiøse grenser. Doss var en troens mann hvis historie resonerer med mennesker fra ulike samfunnslag.

 

Du trenger ikke å godkjenne filmer, Hollywood eller Mel Gibsons liberale bruk av slagmarkens grusomheter for å være begeistret for gjenfortellingen av Desmond Doss historien. Mulighetene som "Hacksaw Ridge" presenterer kan brukes uten å omfavne selve filmen. Dine naboer, kolleger og venner vil sannsynligvis se "Hacksaw Ridge", selv om du ikke gjør det. Hollywood gir kristne mennesker overalt en stor mulighet til å komme sammen gjennom denne overskriftsskapende filmen og tale i favør av Desmond Doss sin Gud og hans tro.

 

Kirkens medlemmer bør være klar til å engasjere seg i samtaler med folk som ser "Hacksaw Ridge." De må være forberedt på å svare på spørsmål fra folk som ønsker å vite mer om, ikke bare Desmond Doss men om hva Desmond Doss trodde og hva det var som drev ham til å være standhaftig i sin tro på Gud. Det kommer til å bli et samtaleemne, og de troende må være klar til å delta i samtalen og gi svar på de uunngåelige spørsmålene.

 

For å hjelpe til med vitnemulighetene som "Hacksaw Ridge," gir, har It Is Written produsert et lav-kost, 32 siders hefte med tittelen, "The Faith of Desmond Doss", som kan bestilles fra It Is Written for å brukes til utdeling og vitnesbyrd.

 

 

"Herre, gi meg en til"

I en av de siste scenene i filmen, gjør Desmond Doss sin karakter - spilt av Andrew Garfield, en av Hollywoods ledende skuespillere - alt han kan for å redde amerikanske tjenestemenn. Etter å ha senket en soldat i sikkerhet, ber Doss: "Herre, gi meg en til" Hver gang han senker en annen soldat i sikkerhet gjentas bønnen: "Herre, gi meg en til!"

 

Desmond Doss bønn er bønnen som bør bli bedt av kristne overalt. "Herre, gi meg en til. Hjelp meg å få en til! "Idet de siste sandkornene passerer gjennom verdens timeglass, er det at dyrebare muligheter blir gitt for å nå denne verden for Kristus. Selv om "Hacksaw Ridge" ikke er ment til å være et evangeliseringsverktøy, erkjenner Kristi etterfølgere at muligheter til å vitne presenterer seg på utallige måter. Selv gjennom Hollywood-filmer.

 

"Hacksaw Ridge" gir troende muligheten til å si til verden, "Dette er den Gud vi tjener. Dette er tro i praksis.” Etter lanseringen av" Hacksaw Ridge " den 4. november - en uke før ”USA Veterans Day” – kommer millioner av mennesker til å bli oppmerksomme på Gud og syvendedags adventistkirken.

 

Det er vanskelig å forestille seg at Gud ikke har tillatt produksjonen av "Hacksaw Ridge" spesielt for en tid som denne. Filmens positive skildring av troen til en kristen syvendedags adventist, gir en enestående mulighet til å delta i hva som sannsynligvis vil bli en nasjonal samtale vedrørende et kirkesamfunn som sjelden er i verdens søkelys.

 

Desmond Doss hviler nå under en enkel gravstein i Chattanooga National Cemetery i delstaten Tennessee. Ti år etter hans død forteller Hollywood historien om hans heltemot på slagmarken. Det er opp til de av oss som fremdeles lever å fortelle historien om hans Frelser, nådens kraft og løftet om Jesu gjenkomst.

 

Snart er den her.

 

Og det kommer til å bli stort!

bottom of page